Rondje Schotland

Scottish Delight

Maybe a little strange, but for us "No Whisky please"

Nog 2 dagen in Schotland

VakantiePosted by Willem en Anja Sun, June 26, 2011 20:14:20

Zondag 26 juni

Bijna het hele land heeft zon vandaag en een graad of 25 maar precies het gedeelte waar wij zitten niet, het regent en ’t is amper 14 °C. Eerst moeten we 150 km rijden om bij ons eerste uitje te komen, het “Glamis Castle”, volgens de brochure het mooiste kasteel van Schotland, en dus wel een omweg waard. Helaas is fotograferen binnen niet toegestaan dus kunnen we alleen het aanzicht even tonen.

In het kasteel volgen we de gids die ons veel weet te vertellen over o.a. de Queen Mother die hier opgegroeid is. Een van haar dochters, prinses Margareth is er zelfs geboren.

De route gaat verder hoofdzakelijk over snelwegen en we hebben nog tijd om het Nationale Park de Trossachs te bezoeken waar op een hoog plateau een fraaie uitzicht over de wijde omgeving is; maar dan moet het niet regenen en de camera kan dus in zijn tasje blijven.

Ons hotel in Drymen weet de Tomtom feilloos te vinden, en van hieruit maken wij nu dit laatste berichtje van de rondreis. Morgenavond vertrekt de boot om 17:00 Engelse tijd uit Newcastle en zijn we dinsdagmorgen weer in Nederland.

Groetjes allemaal en bedankt voor jullie reacties.

P.S. Zaterdagavond laat stond voor de deur van ons hotel een doedelzakspeler een concert weg te geven, en Anja wou even met hem op de foto. Zelf zegt ze van niet, maar volgens mij checkt ze met haar linkerhand even of hij werkelijk niets onder zijn kilt draagt …………

John O'Groats en Aviemore

VakantiePosted by Willem en Anja Sat, June 25, 2011 19:38:52

Vrijdag 24 juni

Het is heerlijk zonnig en vanuit Thurso vertrekken we naar het meest noordelijke puntje van het Britse vasteland, de vuurtoren bij Dunnet Head. Vanaf dit punt hebben we uitzicht op de Orkney eilanden.

Als we verder gaan komen we langs Castle of Mey, het vakantiekasteel van de in 2001 overleden Queen Mother van Engeland. Dit is na haar dood opengesteld voor het publiek en alles is nog precies zoals ze het heeft nagelaten. Zij kwam hier altijd in de maanden augustus en oktober en nog steeds komt Prins Charles hier om vakantie te vieren. Tijdens zijn verblijf is het kasteel dan gesloten voor publiek.

Weer verder komen we op het uiterste plaatsje van Schotland, John O’Groats, vernoemd naar de Nederlander Jan de Groot, die hier voor het eerst kwam begin 1500 met z’n twee broers. Deze plaats is het ultieme doel voor fietsers, die de uitdaging aangaan om van Land’s End hier naartoe te fietsen. Een afstand van 1406 km. De grootste afstand tussen twee plaatsen op het Britse vasteland. Toen wij in 1996 op Land's End waren en de identieke paal daar wilden fotograferen regende het pijpenstelen en had de fotograaf hem mooi binnen gezet!smiley

Nu dus 15 jaar later aan het andere einde van het land wel gelukt.smiley

Inmiddels is het drie uur geweest en zijn we nog maar 30 km op weg naar het volgende hotel. Om niet al te laat daar aan te komen rijden we de resterende 260 km. naar Aviemore zonder verdere uitstapjes. Daar aangekomen trakteren we onszelf op echte Schotse Fish ’n Chips.

Zaterdag 25 juni

De dag begint bewolkt. We gaan met het stoomtreintje uit 1952 vanuit Aviemore naar Broomhill. Onderweg kunnen we mooie foto’s maken van de omgeving en halverwege hebben we een stop van een kwartiertje. Daar wordt de locomotief afgekoppeld en naar de andere kant gerangeerd. We mogen ook even een kijkje nemen in de locomotief.

Na dit nostalgische treintritje gaan we met de auto omhoog de Cairngorm Mountains in om daar met een ultra modern treintje tot bijna op de top te komen. We hadden ook naar boven kunnen lopen, maar het is natuurlijk wel vakantie. Vanaf het zonnige uitkijkplatform hebben we een prachtig zicht over het bergmassief. In het hoogst gelegen restaurant van Groot Brittannië, op ca. 1100 meter, nemen we een lekkere warme choco om een beetje op te warmen.

Rond deze bergtop kan het nogal hard waaien. Een aantal jaar geleden is hier een record windsnelheid gemeten van 283 km per uur, maar vandaag was het gelukkig een stuk rustiger.

Morgen gaan we naar ons laatste hotelletje in Drymen, bij het Loch Lomond.

Groetjes en misschien tot morgen!

De Schotse Hooglanden

VakantiePosted by Willem en Anja Thu, June 23, 2011 23:11:42

Donderdag 23 juni

Het is half bewolkt en volgens de Schotse Piet Paulusma wordt het alleen maar beter. We kiezen ervoor eens een stukje om te rijden, mwah ….zo’n kilometertje of 150.smiley De route gaat eerst dwars naar het westen en dan omhoog langs de kustplaats Ullapool. Iets daar voorbij komen we in een ruig landschap, de Schotse Hooglanden. We trekken onze bergschoenen aan en beklimmen een kiezelpad bij Knockan Cliff. Daar is ontdekt en duidelijk te zien dat er verschillende rotslagen over elkaar heen liggen, het vreemde alleen is dat de jongere lagen van 200 miljoen jaar oud bovenop de oude van wel 500 miljoen jaar liggen. (kan een miljoentje schelen hoor) Dat komt verder bijna nergens op aarde voor.

Na de picknick gaan we verder naar Lochinver. De A 837 hierheen is een van de mooiste wegen van Schotland, prachtige uitzichten naar alle zijden. We knippen er driftig op los met de camera om alles vast te leggen. Aan de ene kant de fjord met allerlei eilandjes en aan de andere zijde de reusachtige bergen. Wat te denken van deze berg, heeft die geen prachtige top??

Willem vindt absoluut van wel….

Weer verder naar het noorden blijft het Schotse landschap ruig en zeker in het zonnetje prachtig mooi. Het heeft zeker iets weg van Noorwegen. Volgens de geologen komt de samenstelling van de gesteentes in het geheel niet overeen met die van Engeland, maar zou het meer weg hebben van het Amerikaanse berglandschap. De rust is er in ieder geval ongekend. Af en toe een auto en een enkele camper, maar vooral veel, nee, héél veel schapen die soms dwars de weg oversteken.

De fraaie moderne brug over de Eddrachillis Bay boven Unapool is een van de laatste stukjes tweebaans-weg in het noorden, daarna hoofdzakelijk smalle weggetjes waar je elkaar alleen maar kunt passeren in de al eerder genoemde “passing places”

Bij Durness in het uiterste noordwesten gaan we even pootje baden in de Atlantische Oceaan.

Slecht idee! Steenkoud!!

Ook de laatste ruim 100 km naar Thurso zijn bijna allemaal “single track” wegen. Voor de deur van ons hotel blijft de teller voor vandaag staan op 340, maar deze extra kilometers waren zeker de moeite waard. We hebben een prachtige dag gehad. Morgen gaan we langs de oostkust terug naar het zuiden.

Groetjes van de Schotse Hooglanders!

Loch Ness

VakantiePosted by Willem en Anja Wed, June 22, 2011 22:03:46

Woensdag 22 juni

Omdat we Nessie gisteren gemist hebben, en alles in deze regio hierom draait, zijn we naar het bezoekerscentrum gegaan waar alle theorieën over het mysterieuze monster uit de doeken worden gedaan door middel van filmpjes in 6 verschillende zalen. Zelfs in het Nederlands, dat is wel zo makkelijk. Door onderzoek is inmiddels wel duidelijk, dat het geen prehistorisch dier kan zijn geweest, want het Loch Ness is pas 12.000 jaar geleden ontstaan na de ijstijd.

We hebben hierna een rondvaart gemaakt op een scheepje dat is uitgerust met sonarapparatuur, maar Nessie werd op deze manier ook niet gevonden in dit 230 meter diepe meer. Wat de mensen gezien zouden hebben is bv. een watervogel, een bovenkomende dikke tak of de schaduw van de golven. Weer een illusie armer. Zou het monster dan echt niet hebben bestaan..…?

Wij hebben Nessie dus niet gezien, jullie misschien…..?

Tijdens de rondvaart voeren wij ook langs de rots met ruines van Urquhart Castle. Hier hebben opnames plaatsgevonden voor de film Braveheart.

Weer terug aan de wal zijn we doorgereden naar de hoofstad van de Schotse Hooglanden, Inverness om de stad te bekijken.

Morgen lijkt het weer zonniger te worden en zijn we van plan de lange route langs de Atlantische kust te nemen op weg naar het uiterste noorden van Schotland. We verblijven dan in Thurso.

Groetjes en tot blogs.

Inveraray en Ben Nevis

VakantiePosted by Willem en Anja Tue, June 21, 2011 22:59:32

Maandag 20 juni

Als we wakker worden schijnt het zonnetje, en na het ontbijt hoeven we onze koffers niet te pakken want we blijven hier nog een nachtje. We stappen in de auto en gaan op weg naar Inveraray waar een fraai kasteel staat met de toepasselijke naam; “Inveraray Castle”. Nog helemaal ingericht zoals het vroeger bewoond werd. Ook nu woont de 13e Hertog van Argyll er nog met zijn gezin. Weliswaar in een niet toegankelijk deel, maar toch…….leuk optrekje!

Na ons uitgebreide bezoek gaan we verder rond Loch Fyne. Langs het meer ligt een weggetje met mooie vergezichten en een fotogeniek kasteeltje op een uitstekende rots, maar de route er naar toe hebben we helaas gemist en het 20 km lange “single road track” weggetje is zo smal dat keren geen optie was. Het is al spannend genoeg als er een enkele tegenligger komt. ‘’Eén van de twee moet een stukje achteruit naar een “passing place”! Maar hoe klein ook: de Tomtom kent hem en leidt ons naar het minuscule plaatsje Otter Ferry met wel 3 huizen en een restaurantje. Daar een cappuccino genomen en weer verder naar het veerpontje Pontavadie-Tarbert om ons rondje vanuit Oban compleet te maken.

Dinsdag 21 juni

Vandaag is de langste dag van het jaar en om dat te vieren worden er allerlei activiteiten georganiseerd die in de regio waar wij zijn helaas letterlijk “in het water vallen”. Wij komen langs het skigebied waar zich de hoogste berg van GB bevindt, de Ben Nevis van 1344 meter hoog en we besluiten om met een gondel omhoog te gaan tot 660 meter en vandaar een mooi uitzicht te hebben op deze berg. Helaas kunnen wij vanaf de weg al zien, dat het zwaarbewolkt is en omdat er dan weinig te zien zal zijn kiezen we ervoor om verder te rijden.

Na een poosje rijden komen we bij Fort Augustus, waar het Caledonian Channel door middel van 5 sluizen achter elkaar, gebouwd in 1804, uitkomt in het Loch Ness.

Na een korte pauze hier vervolgen we onze route pal langs het welbekende meer, scherp oplettend om een glimp op te vangen van het monster!! Helaas liet hij zich niet zien, dus rijden we rechtstreeks door naar ons hotel in Beauly waar we weer 2 nachten zullen blijven.

Hadrians Wall

VakantiePosted by Willem en Anja Mon, June 20, 2011 00:41:08

Langs Hadrians Wall.

De overtocht met de King Seaways ging voorspoedig, er was nagenoeg geen zeegang. De aankomsttijd in Newcastle was precies volgens schema, helaas was het weer echt Engels; regen dus en amper 10 °C.

Links rijden is natuurlijk weer even wennen maar met de Tomtom erbij die je er steeds aan herinnert gaat dat prima. We hebben de route langs Hadrians Wall genomen, een dikke muur die bijna 1900 jaar geleden is gebouwd op bevel van keizer Hadrianus, om de noordelijke grens van het Romeinse Rijk te beschermen tegen de wilde Schotten. Op diverse plaatsen zijn stukken ervan te bezichtigen, en ruines van forten die er ooit hebben gestaan.

Verder gereden door een groen heuvelachtig landschap (soms helaas onzichtbaar door stortbuien) naar ons eerste hotel in New Lanark, waar we een ruime kamer hadden op de 6e verdieping met prachtig uitzicht op de rivier.

Een echte Schotse dag.

Zondagmorgen als Vaderdagontbijt gekozen voor een lekker bordje “hot porridge”, een voedzaam begin van de dag. Daarna het bezoekerscentrum bezocht van de 18e eeuwse katoenmolen waar ook het hotel deel van uitmaakt.

Een rit van 201 km bracht ons in Oban aan de Schotse westkust. Na enkele buien was inmiddels de zon gaan schijnen en hebben we door het centrum gewandeld en een echte fish “n chips gegeten in een restaurantje aan de haven.

Toen we terug liepen naar de auto stond er een doedelzakspeler buiten op straat te spelen, die probeerde de mensen op die manier enthousiast te maken voor een Schotse avond met traditionele muziek en dans. Ook wij wilden dit natuurlijk meemaken en hebben een hele gezellige avond gehad.

Het vertrek

VakantiePosted by Willem en Anja Thu, June 16, 2011 17:08:46

Vrijdagmiddag zullen we in IJmuiden inschepen op de DFDS ferry "King Seaways" Om 17:30 gaan de trossen los en is de vakantie echt begonnen.

We hebben een 2-persoons buitenhutje met zeezicht smiley

Zaterdag aangekomen wel ff opletten: DRIVE LEFT! DRIVE LEFT! Het is ongeveer een uurtje naar de Schotse grens. We rijden langs de oude verdedigingslinie met/tegen de Engelsen "Hadrians Wall". Onze eerste overnachting is in een tot hotel verbouwde oude katoenmolen in New Lanark aan de oevers van de Clyde, iets ten zuidoosten van Glasgow.

Hiervandaan hopen we ons eerste Engelse bijdrage te leveren.

Goodbye for now! See you later!