Rondje Schotland

Scottish Delight

Maybe a little strange, but for us "No Whisky please"

John O'Groats en Aviemore

VakantiePosted by Willem en Anja Sat, June 25, 2011 19:38:52

Vrijdag 24 juni

Het is heerlijk zonnig en vanuit Thurso vertrekken we naar het meest noordelijke puntje van het Britse vasteland, de vuurtoren bij Dunnet Head. Vanaf dit punt hebben we uitzicht op de Orkney eilanden.

Als we verder gaan komen we langs Castle of Mey, het vakantiekasteel van de in 2001 overleden Queen Mother van Engeland. Dit is na haar dood opengesteld voor het publiek en alles is nog precies zoals ze het heeft nagelaten. Zij kwam hier altijd in de maanden augustus en oktober en nog steeds komt Prins Charles hier om vakantie te vieren. Tijdens zijn verblijf is het kasteel dan gesloten voor publiek.

Weer verder komen we op het uiterste plaatsje van Schotland, John O’Groats, vernoemd naar de Nederlander Jan de Groot, die hier voor het eerst kwam begin 1500 met z’n twee broers. Deze plaats is het ultieme doel voor fietsers, die de uitdaging aangaan om van Land’s End hier naartoe te fietsen. Een afstand van 1406 km. De grootste afstand tussen twee plaatsen op het Britse vasteland. Toen wij in 1996 op Land's End waren en de identieke paal daar wilden fotograferen regende het pijpenstelen en had de fotograaf hem mooi binnen gezet!smiley

Nu dus 15 jaar later aan het andere einde van het land wel gelukt.smiley

Inmiddels is het drie uur geweest en zijn we nog maar 30 km op weg naar het volgende hotel. Om niet al te laat daar aan te komen rijden we de resterende 260 km. naar Aviemore zonder verdere uitstapjes. Daar aangekomen trakteren we onszelf op echte Schotse Fish ’n Chips.

Zaterdag 25 juni

De dag begint bewolkt. We gaan met het stoomtreintje uit 1952 vanuit Aviemore naar Broomhill. Onderweg kunnen we mooie foto’s maken van de omgeving en halverwege hebben we een stop van een kwartiertje. Daar wordt de locomotief afgekoppeld en naar de andere kant gerangeerd. We mogen ook even een kijkje nemen in de locomotief.

Na dit nostalgische treintritje gaan we met de auto omhoog de Cairngorm Mountains in om daar met een ultra modern treintje tot bijna op de top te komen. We hadden ook naar boven kunnen lopen, maar het is natuurlijk wel vakantie. Vanaf het zonnige uitkijkplatform hebben we een prachtig zicht over het bergmassief. In het hoogst gelegen restaurant van Groot Brittannië, op ca. 1100 meter, nemen we een lekkere warme choco om een beetje op te warmen.

Rond deze bergtop kan het nogal hard waaien. Een aantal jaar geleden is hier een record windsnelheid gemeten van 283 km per uur, maar vandaag was het gelukkig een stuk rustiger.

Morgen gaan we naar ons laatste hotelletje in Drymen, bij het Loch Lomond.

Groetjes en misschien tot morgen!